0
Asiakaspalvelu

Pohjola Rakennus rakentaa hyviä naapuristoja

- Oiskohan hemmetin kivaa olla rakennusmestari, tuumasi koulun ohella metallialalla töitä tekevä hämeenkyröläinen Marie Alajärvi. Hän johtaa nyt työmaamestarina ja asiakasyhteyshenkilönä työmaita Tampereella Pohjola Rakennuksen palveluksessa, ja rakentaa suurella sydämellä koteja ja asuinalueita.

Alajärven työmaat ovat haastatteluhetkellä Santalahdessa, jonne rakentuu kuusi kerrostalollista koteja. Luovutus tapahtuu 4-7 kerroksisissa taloissa marraskuusta alkaen ja loput kevääseen mennessä portaittain. Materiaalivalinnat ovat jo tehtyinä tulevien asiakkaiden kanssa.

- Koen että rakennan koteja, en vain asuntoja, toteaa Marie Alajärvi. Nykyään onkin tärkeätä räätälöidä jokainen koti tulevan asukkaan mukaan, tämä on muuttunut vuosien kuluessa. Ennen tehtiin kaikki asunnot kerrostalossa identtisiksi, nyt asukkaat haluavat oman näköisensä ja oloisensa kodin. Ja onhan se niin, että ihmiset pitävät eri asioista, toinen haluaa puunvärisen lämpimän keittiön, toinen modernin mustan tai valkoisen. Toiselle ilmansuunnat ovat tärkeitä, toiselle aamuaurinko ja toiselle ilta-aurinko. Pyrimme tarjoamaan jokaiselle heille sopivan kodin. Että perhe voi olla onnellinen siellä.  Kyse on kuitenkin koko elämän suurimmasta investoinnista. Sillä on väliä. Siihen asti kun materiaalit on tilattu, pidämme asukkaalla mahdollisuuden vaikuttaa pintamateriaaleihin.

Yhteydenpito tuleviin asukkaisiin on vilkastunut, ja Alajärvi pitääkin tiedottamista tärkeänä. Toisaalta myös asukkaat ovat paljolti aktiivisempia kuin ennen. Toki on niitäkin, joista ei kuulu mitään ennen muuttopäivää.

- Tiedottaminen on avainasia asukaspalvelussa, Alajärvi näkee. Käytän sähköpostia ja tiedotan mahdollisista muutoksista ja työvaiheiden etenemisestä. Kyllä sen huomaa, että tämän päivän asukkaat ovat vaativampia. Vaaditaan rakentamiselta laatua ja se on pelkästään hyvä asia.

Kosteudenhallinta, mittaaminen ja rakentamisen aikainen siivoustyö ovat rakentamisen arkipäivää. Esimerkiksi kosteudenhallinta on Alajärven mukaan tärkeässä osassa rakentamisessa ja mittauksia suoritetaan tarkasti ja täsmällisesti. Samoin siivoustyötä tehdään koko rakentamisen ajan pölyn hallitsemiseksi.

- Lähtökohtaisesti siivoamisella pyritään parempaan työturvallisuuteen ja 0 tapaturmaan. Että kaikki pääsisi elävänä kotiin, toteaa Alajärvi. Pohjola Rakennus pyrkiikin 0 tapaturmaan kiinnittäen huomiota tapaturmien ennaltaehkäisyyn.

- Kuivatus ennen pintamateriaalien asentamista on jokaisen rakennusmiehen ja -naisen takaraivossa, sanoo Alajärvi. Toinen tärkeä asia on pölynhallinta. Olemme erittäin tarkkoina siitä, ettei ilmanvaihtoputket pysyvät puhtaina rakentamisen aikana. Siivoustyötä tehdään koko ajan ja putket suojataan tarkasti, jotta ne käyttöönottovaiheessa olisivat puhtaita. Urakoitsijat siivoavat omat jälkensä ja tämän lisäksi työmailla on omat siivoojat hoitamassa yleistä siisteyttä. Vähän kuin lastentarhassa, kaikki hoitavat omat tehtävät ja siivoavat lopuksi, Marie toteaa pilke silmäkulmassa.

Pohjola Rakennus suosii kotimaisia materiaaleja

Pohjola Rakennus suosii kotimaisia tekijöitä ja materiaaleja aina, kun se on mahdollista. Suuri osa materiaalivalinnoista on avainlipputuotteita ja urakoitsijat pääosin suomalaisia. Toki työntekijöitä on laaja, kansainvälinen joukko.

- Meillä on tarkat laatuvaatimukset materiaaleille, Alajärvi kertoo. Suosimme kestäviä ja kotimaisia materiaaleja. Korjausvastuu rakentajalla on suuri, joten haluamme huomioida sen jo materiaalivalinnoissa. Materiaalitoimittajan toimituskyky on äärettömän tärkeää. 

Alajärvi käyttää Starkin vastuumyyjäpalvelua. Hänen mukaansa myyjän ammattitaito ja saavutettavuus ovat yhteistyön avainasioita.

- Kiva jos puhelimeen vastataan heti ja materiaalit saapuvat kuten on sovittu – siitä yhteistyö lähtee jo tosi hyvälle uralle, vauhdikas Marie Alajärvi nauraa.

www.pohjolarakennus.fi

www.stark-suomi.fi

Teksti Malla Palmén
Kuva Maija Nurminen