0
Asiakaspalvelu

Saneeraus ja Maalaus Raappana - tinkimättömällä laadulla

Korjaus- ja saneeraustöitä Etelä-Karjalan alueella tekevä lappeenrantalainen Saneeraus ja Maalaus Raappana on toiminut 1980-luvun loppupuolelta saakka. Asiakaskuntaan kuuluu niin yksityisiä asiakkaita kuin taloyhtiöitä. Raappana on asiakkaiden apuna huoneisto-, sauna- ja kylpyhuoneremonteissa, vahinkokorjauksissa ja maalaustöissä. Lisäksi yritys tekee kotien ja kiinteistöjen remontteja ja korjauksia – aina tinkimättömällä työllä ja laadulla.

Raappanan työnjohtaja Merja Kukkosen mielestä parasta työssä on omien tekijöiden onnistumisen näkeminen ja asiakkaan valtava helpotuksen tunne, kun vahinko on saatu kuriin ja korjattua. Usein saa elää mukana sitä tuskaa ja kokea sekä ne itkut, että helpotuksen naurut. On vahva tunne, että työllä on merkitystä.

Yrittäjä Joona Raappana kertoo yrityksen yli 30 vuoden toiminnan ajalta löytyvän asiakkaita jopa kolmessa polvessa.

-  Tarjoamme palveluamme Lappeenrannassa ja sen lähiympäristössä. Kun tekee asiallista jälkeä, hyvä kello kuuluu kauas, ja suosittelun kautta syntyy uusia asiakassuhteita. Niin hyvin pyrimme tekemään, että jälkikäteen kehtaa tervehtiä. Itse olen ollut työmiehenä ja opetellut käytännössä tähän ammattiin.  Nyt yrittämisessä kiehtoo oma vapaus ja se, ettei kahta samanlaista päivää kohtaa. Teemme ammattitaidolla huolellisesti ja aikataulussa. En pidä oikomisesta missään työvaiheissa.

Raappana sanoo, että korjaustöihin lähtemistä edeltää hyvä suunnittelu, jossa tehtävät ja materiaalit on mietitty ja kaikki tarvittava palvelu ja materiaali ajoissa varattu. Silti yllätyksiä on usein edessä; 

- Ennen työhön ryhtymistä on paljon selvitettävää ja sovittavaa asiakkaan kanssa. Asiakas ei välttämättä näe, mitä esimerkiksi eteen tuleva purkutyö voi pitää sisällään. On hyvä tutkia olosuhteet ja entiset tekemiset. Suunnittelu on tärkeää ja siinä on hyödynnettävä kaikki olemassa oleva oikea tieto. Vesivahingoissa on esimerkiksi oleellista tietää, mitä on aikanaan tehty vikaan ja miten kannattaa edetä, ettei työmiehelle jätä ns. päättötyötä. Hyvin suunniteltu remontti materiaalivalintoineen aiheuttaa vähemmän haittaa sitten toteutuksen aikana.

-  Hinnoittelun pitää olla kohdallaan ja asiakkaalle läpinäkyvää. Asiakkaat eivät aina osaa suhteuttaa työn ja materiaalien määrää hankkeessaan. Jos vaikka kylpyhuone onkin jo palvellut 20–30 vuotta, ja nyt saneeraus tulee ajankohtaiseksi, harva miettii elinkaariajattelun kautta investoinnin hintaa tai jakaa kustannuksia pitemmälle ajalle. Jos ostat auton, se on aika normaali asioiden kulku.

- Kotitalousvähennyksen pitäminen vähintään nykyisellä tasollaan olisi hyvä.  Se on tärkeä veroetu työssä käyville ja sillä on suora vaikutus rakennusalan työllisyyteen. Tutkimuksia sen vaikutuksista on hiljattain tehty toiseenkin suuntaan, mutta konkreettisesti tiedän sen positiiviset vaikutukset tällä alalla.

Asiakkaan helpotus palkitsee

Raappanan työnjohtaja Merja Kukkonen vastaa työmaalla erikseen sovituista työvaiheista ja niiden etenemisestä aikataulun, budjetin, suunnitelmien ja laadullisten vaatimusten mukaisesti. Kukkonen kokee, että työnjohtajana toimiminen on mitä suuremmassa määrin ”ihmisen hommaa”; 

- Parasta työssäni on omien tekijöiden onnistumisen näkeminen ja sen asiakkaan valtavan helpotuksen tunteen, kun vahinko on saatu kuriin ja korjattua, sanoo Kukkonen. Usein saa elää mukana sitä tuskaa ja kokea sekä ne itkut, että helpotuksen naurut. On vahva tunne, että työllä on merkitystä.

Kukkonen on suorittanut rakennusalan perustutkinnon ja työskennellyt aiemmin yli kahdeksan vuotta rakennusalalla.

- Työmaalta siirryin toimiston puolelle täydentääkseni kokonaisosaamista tällä alalla ja tehtävien ja kokemuksen kautta kasvoin näihin työmaajohdon tehtäviin, joita nyt olen kolme vuotta tehnyt. Suoritin työnjohtajana myös lähiesimiehen ammattitutkinnon.

- Nyt yrittäjän kanssa sovimme yhdessä tai erikseen työmaat ja käymme jokaisessa kohteessa. Töistämme noin puolet on erilaisia taloyhtiöiden kokonaan tai osittain suorittamia korjaus-, kunnostus-, tai uudistustöitä, niin yhteisissä tiloissa, kuin osakehuoneistoissa, tai piha-alueilla.

- On ilo nähdä oman ja tiimin kädenjälki sekä uusia, entistä parempia tuotteita ja juttua. Meillä on ammattitaitoinen ja mukava työporukka.

Raappana urakoi STARK Lappeenrannan uudistuksen

Saneeraus ja Maalaus Raappana toteutti STARK Lappeenrannan konseptiuudistuksen. Työtä valvonut Merja Kukkonen sanoo, että uudistus sujui mutkattomasti ja hyvässä tahdissa,  ja hän on tyytyväinen lopputulokseen;

- Asiakkaan on nyt helppo suunnistaa tarvitsemansa palvelun äärelle. Erityisen tyytyväisiä olemme uudesta näyttelyalueesta, asiakkaan voi ilolla lähettää materiaaleja valitsemaan. Työmaiden pitää edetä tehokkaasti ja aikataulussa. Uudistuksen kautta STARK Lappeenranta palvelee rakentajaa varmasti entistä paremmin.

saneerausjamaalausraappana.fi

www.stark-suomi.fi